Satı Bey ve Kazım Nami Duru'nun erken çocukluk eğitimine katkısı
Özet
Araştırmada genel olarak II. Meşrutiyet'ten itibaren erken çocukluk dönemi eğitim tarihinde öne çıkan bazı isimlerin eğitim anlayışları üzerinde durulmaktadır. Bu amaç doğrultusunda II. Meşrutiyet'in sonlarına doğru erken çocukluk eğitiminde öne çıkan isimlerden biri olan Sâtı Bey'e ve yine çağdaşı olup etkisi Cumhuriyet Dönemi'ne kadar uzanan Kâzım Nami Duru'ya yer verilmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi/belgesel tarama ve karşılaştırmalı tarihsel yöntemleriyle yürütülmüştür. Öncelikle literatür taraması yapılıp birincil kaynaklara ulaşılmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda tezde istifade edilen kaynaklardan Sâtı Bey'in Tedrisat-ı İbtidaiyye Mecmuası; Kâzım Nami Duru'nun Çocuk Bahçesi Rehberi, İttihat ve Terakki Hatıralarım, Mekteplerde Ahlakı Nasıl Telkin Etmeli?, Frobel Usulüyle Küçük Çocukların Terbiyesi adlı eserleri Osmanlıcadan Türkçeye çevrilmiştir. Araştırma altı bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde araştırmanın konusuna, amacına, yöntemine, sınırlılıklarına ve ilgili literatüre yer verilmiştir. İkinci bölümde ise tarihi çerçeveyi oluşturan II. Meşrutiyet dönemi ve erken çocukluk eğitimi ele alınmıştır. Yine bu bölümde erken çocukluk eğitiminin fikri temellerini oluşturan öncü isimler üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde II. Meşrutiyet döneminde erken çocukluk eğitiminde öne çıkan isimlerden biri olan Sâtı Bey hakkında bilgiler verilmiştir. Burada Sâtı Bey'in eğitim anlayışı, ahlak eğitim düşüncesi ve erken çocukluk eğitimine yaklaşımı ele alınmıştır. Sâtı Bey'in erken çocukluk eğitim anlayışı başlığı altında, erken çocukluk eğitiminde önem arz eden yöntem, materyal, öğrenme ortamı, öğretmen yeterlilikleri ve aile faktörüne yer verilmiştir. Dördüncü bölümde II. Meşrutiyet dönemi eğitimcilerinden, erken çocukluk eğitiminde de önemli bir isim olan Kâzım Nami Duru hakkında bilgiler bulunmaktadır. Kâzım Nami'nin de eğitim anlayışı, ahlak eğitim düşüncesi, erken çocukluk eğitim anlayışının felsefi temelleri ile erken çocukluk eğitim programı, eğitimde kullanılan yöntem, materyal, öğrenme ortamı, öğretmen yeterlilikleri ve aile faktörü hakkında bilgiler verilmiştir. Tezin sonuç bölümünde elde edilen bilgiler doğrultusunda hem Sâtı Bey'in hem de Kâzım Nami Duru'nun eğitim anlayışları arasındaki benzer noktalar ve farklılıklar üzerinde durulmuştur. Ayrıca araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda araştırmacılara bazı önerilerde bulunulmuştur.
-----
The study focuses on the educational philosophies of prominent figures in early childhood education since the Second Constitutional Era. In this context, it examines Sâtı Bey, a notable figure in early childhood education towards the end of the Second Constitutional Era, and Kâzım Nami Duru, his contemporary whose influence extended into the Republican Period. The research employs qualitative methods, specifically document analysis and comparative historical methods. Initially, a literature review was conducted to access primary sources. In this context, among the sources utilized in the thesis, Sâtı Bey's "Tedrisat-ı İbtidaiyye Mecmuası; Kâzım Nami Duru's works, including Çocuk Bahçesi Rehberi, İttihat ve Terakki Hatıralarım, Mekteplerde Ahlakı Nasıl Telkin Etmeli?, Frobel Usulüyle Küçük Çocukların Terbiyesi" have been translated from Ottoman Turkish into modern Turkish. The research consists of six chapters. The first chapter presents the topic, purpose, methodology, limitations, and the relevant literature of the study. The second chapter discusses the historical context of the Second Constitutional Era (II. Meşrutiyet) and early childhood education. This chapter also examines the pioneering figures who laid the intellectual foundations of early childhood education. The third chapter provides information about Sâtı Bey, one of the prominent figures in early childhood education during the II. Meşrutiyet period. It explores Sâtı Bey's educational philosophy, his views on moral education, and his approach to early childhood education. Under the section titled Sâtı Bey's approach to early childhood education, the study addresses important aspects such as methods, materials, learning environments, teacher competencies, and the role of family in early childhood education. The fourth chapter focuses on Kâzım Nami Duru, another significant educator from the II. Meşrutiyet era, who also contributed to early childhood education. This section provides information on his educational philosophy, views on moral education, the philosophical foundations of his approach to early childhood education, as well as the curriculum, methods, materials, learning environments, teacher competencies, and the role of family in early childhood education. The conclusion chapter summarizes the findings and compares the educational philosophies of Sâtı Bey and Kâzım Nami Duru, highlighting both their similarities and differences. Additionally, based on the results of the study, several recommendations for future researchers are provided.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [9]


















