Eğitimde Yeni Bir Paradigma: “Yükseköğretimde Yapay Zekâ”
Özet
Son yıllarda teknolojide yaşanan gelişmeler toplumları derinden etkilemektedir. Bu gelişmelerden biri olan yapay zekâ da insan yaşamında bir devrim yaratmıştır. Yapay zekânın etkilediği alanlardan biri de yükseköğretimdir. Dijital devrimin bir sonucu olarak ortaya çıkan yapay zekâ, yükseköğretime meydan okumaktadır. Bu yönüyle “Yükseköğretim kurumları yapay zekâya ne kadar hazırdır? Dijital çağın bir çıktısı olan yapay zekâ yükseköğretim kurumlarında nasıl bir devrim yaratabilecektir? Yükseköğretim
liderleri yapay zekâya zihinsel ve stratejik olarak ne kadar hazırdır? Yükseköğretimde yapay zekânın
etik sınırlılıkları nelerdir? Yapay zekânın öğrenci başarısını arttırmada, öğrenci kaydını kolaylaştırmada
ve yükseköğretimdeki kaynakları daha iyi yönetme sürecinde faydaları ve zorlukları nelerdir?” soruları yükseköğretimde yeni bir paradigmadır. Bu sorular perspektifinde bu çalışma, yapay zekânın yükseköğretimde doğru kullanıldığında üniversiteleri güçlendirebileceği tezini öne sürmektedir. Ancak bu tezi gerçekleştirebilmesi için yükseköğretim kurumlarının araştırma, öğretim ve topluma hizmet misyonlarını devam ettirebilmesi için yükseköğretim kurumlarının kendilerini yeniden değerlendirmeye ve dönüştürmeye ihtiyaçları vardır. Günümüzde, birçok üniversite yapay zekâyı yükseköğretimde fonksiyonel olarak kullanmakta ve öğrencilerine mümkün olan en iyi eğitimi sağlamak için gerekli beceri ve bilgileri öğretmek için zaman ayırmaya ve kendilerini geliştirmeye çalışmaktadır. Bununla birlikte, eğitimcilerin ve özellikle de yükseköğretim liderlerinin ve öğretim üyelerinin yapay zekânın eğitimcileri nasıl destekleyebileceğini anlamaları bu süreçte çok önemlidir. Bu bağlamda bu makale, yapay zekânın yükseköğretimdeki rolünü sorgulamasının yanı sıra, yapay zekânın yükseköğretimdeki uygulamalarını sorgulamakta ve yükseköğretim kurumlarının yapay zekâ ile geleceğe nasıl hazırlanabileceğini iyimser bir bakış açısıyla tartışmaktadır. The developments in technology in recent years have deeply affected societies. Artificial intelligence, one
of these developments, has also created a revolution in human life. One of the areas that artificial intelligence
affects is higher education. Artificial intelligence, which emerged as a result of the digital revolution,
is a challenge to higher education. In this respect, how ready are higher education institutions
for artificial intelligence? What revolution can artificial intelligence, an output of the digital age, create
in higher education institutions? How ready are higher education leaders mentally and strategically for
artificial intelligence? What are the ethical limitations of artificial intelligence in higher education?
What are the benefits and challenges of artificial intelligence in improving student success, facilitating
student enrollment, and better management of higher education resources? questions are a new paradigm
in higher education. In the perspective of these questions, this study suggests that artificial intelligence
can strengthen universities when used correctly in higher education. However, to realize this
thesis, higher education institutions need to reassess and transform themselves in order to continue their
mission of research, education and society.Nowadays,many universities strive to devote time and develop
themselves to teach their students the skills and knowledge needed to provide the best possible
education. Morever, it is especially important for educators and especially higher education leaders and
faculty members to understand how artificial intelligence can support educators. In this respect, in this
study, questions the role of artificial intelligence in higher education, as well as the applications of artificial
intelligence in higher education, and discusses how optimistic institutions of higher education
institutions can prepare for future artificial intelligence Telif hakları gereğince yayın erişime kapalıdır. Yayın yayıncı tarafından erişime açık ise bağlantılar kısmından ulaşılabilmektedir.
Kaynak
OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları DergisiCilt
16Sayı
29Bağlantı
https://hdl.handle.net/20.500.12723/2693https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1134302