Ortaokul Öğrencilerinin Yazılı Anlatımlarında Oluşturdukları Paragrafların Niteliği Üzerine Bir Araştırma
Özet
Bu çalışmanın amacı, ortaokul (5., 6., 7. ve 8. sınıf) öğrencilerinin yazmış oldukları metinlerdeki paragrafların
niteliğini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, öğrencilerin yazılı anlatımlarında oluşturmuş oldukları
paragraflar; konu bütünlüğü, tutarlılık, açıklık, akıcılık, özgünlük ile dil ve anlatım bağlamında incelenmiştir.
Tarama modelinde betimsel bir araştırma niteliği taşıyan bu çalışmanın veri kaynağını Ankara’nın Çankaya
ilçesinde bulunan bir ortaokulda öğrenim gören 20’si 5. sınıf düzeyinde, 21’i 6. sınıf düzeyinde, 23’ü 7. sınıf
düzeyinde, 21’i de 8. sınıf düzeyinde olmak üzere toplam 85 öğrencinin yazmış olduğu paragraflar
oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında 5. sınıf öğrencilerinin yazdığı 32 paragraf, 6. sınıf öğrencilerinin
yazdığı 48 paragraf, 7. sınıf öğrencilerinin yazdığı 43 paragraf ve 8. sınıf öğrencilerinin yazdığı 57 paragraf
olmak üzere toplam 180 paragraf, araştırmacı tarafından geliştirilen “Paragraf Değerlendirme Formu”
yardımıyla ve nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Ortaokul
öğrencilerinin yazmış oldukları paragrafları konu bütünlüğü, tutarlılık, açıklık, akıcılık, özgünlük ile dil ve
anlatım nitelikleri bağlamında değerlendirmek amacıyla hazırlanan “Paragraf Değerlendirme Formu”
bütüncül puanlamaya olanak tanıyan bir biçimde tasarlanmıştır. Tasarlanan form, “çok iyi”, “iyi”,
“geliştirilmeli” ve “yetersiz” olmak üzere dört genel düzeyde değerlendirilebilen maddelerden
oluşturulmuştur. Maddelere son biçimi, ilgili alanyazın taranarak ve üç alan uzmanından görüş alınarak
verilmiştir. Araştırmanın verileri, öğrenciler tarafından yazılan her bir paragrafın ayrı ayrı değerlendirilmesi
yoluyla çözümlenmiştir. Her bir paragrafın değerlendirme formu maddelerinden almış oldukları puanlar,
sıklık (frekans) ve yüzde hesaplamaları yapılarak tablolaştırılmıştır. Araştırma sonucunda, ortaokul
öğrencilerinin yazılı anlatımlarında yer verdikleri paragraflarda konu bütünlüğü ve özgünlük sağlama
konusunda son derece zayıf oldukları görülmüştür. Buna karşılık öğrencilerin paragraflarında tutarlı, açık ve
akıcı bir anlatım oluşturmada daha başarılı oldukları bulgulanmıştır. The purpose of this study is to investigate the quality of the paragraphs that were present in the texts written
by secondary school students. In accordance with this purpose, the paragraphs formed in the written
expressions of the students were examined with regard to subject integrity, consistency, clarity, fluency,
originality, and also language and expression. The data source of this study, which is a descriptive research
in screening modality, consisted of written paragraphs of total of 85 students of which 20 were in the 5th
class, 21 were in the 6th class, 23 were in the 7th class, and 21 were in the 8th class. Within the scope of the
study, a total of 180 paragraphs containing 32 paragraphs written by 5th class students, 48 paragraphs written
by 6th class students, 43 paragraphs written by 7th class students, and 57 paragrpahs written by 8th class
students, were assessed by using ontent analysis method, which is a qualitative research method, with the aid
of “Paragraph Assessment Form” developed by the researcher. “Paragraph Assessment Form” prepared with
the aim of assessing the paragraphs written by secondary school students in the context of subject integrity,
consistency, clarity, fluency, originality, and also language and expression qualities, was designed in a way
that enables holistic scoring. The designed form was constituted of items that could be assessed in four general
levels as “very good”, good”, “should be improved”, and “insufficient”. The final versions of the items were
shaped after relevant literature review and receiving opinions from three field experts. The data of the study
was analyzed by assessing each paragraph written by the students separately. The scores received by each
paragraph on each item were tabulated on the basis of frequency and percentage calculations. As a result of
the study, it was observed that the secondary school students were very weak with regard to subject integrity and providing authenticity in the paragraphs of their written expressions. On the other hand, students were
found to be more successful wth regard to generating a consistent, clear and fluent expression. Telif hakları gereğince yayın erişime kapalıdır. Yayın yayıncı tarafından erişime açık ise bağlantılar kısmından ulaşılabilmektedir.