1894 Dersaadet Ziraat ve Sanayi Sergisi Açma Teşebbüsü
Abstract
Ticari ürünün tanıtımı ve tüketiciyle buluşturulmasına yönelik ilk tecrübeler, haftada bir gün açık kalan ve kısa süreli ihtiyaçların temin edildiği pazarlarda gerçekleşmiş, pazarlar varlığını devam ettirmekle birlikte sürecin, her yıl aynı tarihte kurulan ve bir hafta ile 1,5 ay arasında faaliyet gösteren ve farklı milletlerden tüccarların bir araya geldiği, toptan satışların da gerçekleştiği panayırlara ve nihayet 18. yüzyıl sonunda ise ulusal sergilere doğru evrildiği görülür. [Lütfi Güçer, “Osmanlı İmparatorluğunun Ticaret Politikaları,” Türk İktisat Tarihi Yıllığı, 1 (1987), s. 44; Ömer Şen, Osmanlı Panayırları (18. – 19. Yüzyıl), (İstanbul: Eren Yayınları, 1996), s. 8-11.] Sanayi Devrimi’nin, söz konusu dönüşümün son halkası olan uluslararası sergilerin açılmasında belirleyici olduğu ve arzdaki yükselişe bağlı olarak yeni pazar bulma arayışlarının da sürece büyük oranda etki ettiği bilinmektedir