XIX. Yüzyılın İlk Yarısında Osmanlı Eğitim Sisteminde Ceza ve Ödül Uygulamasına Bir Örnek: Dersaadet Mekteb-i İdadiye-i Şahanesi Ceza Defteri
XIX. Yüzyılın İlk Yarısında Osmanlı Eğitim Sisteminde Ceza ve Ödül Uygulamasına Bir Örnek: Dersaadet Mekteb-i İdadiye-i Şahanesi Ceza Defteri
Abstract
XVIII. yüzyıl boyunca yaşanan askerî, siyasî, iktisadî ve malî sıkıntılar Osmanlı Devleti idarecilerini her alanda köklü ıslahat çabalarına girişmelerini mecburi haline getirmiştir. Sultan III. Selim’in başlattığı yenileşme çabaları, modern anlamda Osmanlı sivil
ve askerî bürokrasisinde aslında Batılı anlamda başlatılmış ilk geniş çaplı yenileşme gayretleriydi. Başlatılan bu gayretli çalışmalarda asıl hedeflerden biri de dönemin tabiriyle askerlikle ilgili bütün temel bilimlere vakıf, silah teknolojisine ve muharebe usul ve yöntemlerini ayrıntısıyla bilen “mütefennin zabit” yetiştirmek idi. XVIII. yüzyıl boyunca yaşanan askerî, siyasî, iktisadî ve malî sıkıntılar Osmanlı Devleti idarecilerini her alanda köklü ıslahat çabalarına girişmelerini mecburi haline getirmiştir. Sultan III. Selim’in başlattığı yenileşme çabaları, modern anlamda Osmanlı sivil ve askerî bürokrasisinde aslında Batılı anlamda başlatılmış ilk geniş çaplı yenileşme gayretleriydi. Başlatılan bu gayretli çalışmalarda asıl hedeflerden biri de dönemin tabiriyle askerlikle ilgili bütün temel bilimlere vakıf, silah teknolojisine ve muharebe usul ve yöntemlerini ayrıntısıyla bilen “mütefennin zabit” yetiştirmek idi.