Bir Timur Münşisi Neyi İnşa Eder? İhtiyar B. Gıyâsüddin'in Esâsü'l-İktibâs'ı Üzerine Bir İnceleme
Abstract
Bu makale XV. yüzyıl sonunda Timurlu başkenti Herat’ta
münşilik yapan İhtiyar b. Gıyâsüddin’in (ö. 1521/22) inşa
kitabı Esâsü’l-iktibâs’ta geliştirdiği entelektüel pozisyonu
incelemektedir. XV. yüzyılda İran ve Orta Asya’da Hurufilik,
mehdilik, velayet, Hz. Ali (ö. 661) taraftarlığı fikirlerini öne
çıkaran dini/entelektüel akımlar ve karşıtları arasında yoğun
çatışmalar yaşandı. Yüzyılın sonlarında Herat’ta felsefe, kelam ve mantığın statüsünün ne olması gerektiğine dair tartışmalar da bu çatışma ortamına eklendi. İhtiyar geliştirdiği
düşünsel pozisyonla bu entelektüel kamplara karşı çıktı. Bu
pozisyonun ana unsurları şunlardır: ilahi ‘beyan’a dayanan
bir kavramsal çerçeve, harf ve rakamları doğaüstü varlıklar
olarak görmek yerine sıradanlaştırmak, Hz. Ali figürünün
önemini azaltmak, fütüvveti kendince yorumlamak, mantık ve kelam disiplinlerinde belli gelenek ya da fikirlere karşı
bir duruş geliştirmek. Bu pozisyon eseri sipariş eden Nevai
(ö. 1501) ve bittikten sonra onu değerlendirip onaylayan
Cami’den (ö. 1492) oluşan bir çevrenin tavrı olarak da görülebilir ve Timurlu entelektüel dünyasında ve Sünniliğinde
hem yeni bir yoruma hem de artan bir kamplaşmaya işaret
etmektedir.
Bu çalışma, entelektüel bir merkez olarak Herat’ı mikro
düzeyde inceleyerek farklı Sünni anlayışların aynı anda
makbul olabileceğine dikkat çekmektedir. Ayrıca, özellikle
1470’lerin ortasından 1490’ların başına kadar olan dönemi
kritik değişikliklerin gerçekleştiği bir dönem olarak sunarak
bu dönemdeki Şiiliği sadece Safevilerin yükselişi üzerinden
anlatmanın problemlerini göstermektedir. Bu minvalde, bu
çalışma İhtiyar’ın inşa ile sözlü dünyaya da yön vererek tüm
toplumda etkili olmak istediğini göstermeye çalışır. Telif hakları gereğince yayın erişime kapalıdır. Yayın yayıncı tarafından erişime açık ise bağlantılar kısmından ulaşılabilmektedir. 30.06.2021
Source
Divan DergisiCollections
- Makale Koleksiyonu [48]