Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorDönmez, İbrahim Kâfi
dc.date.accessioned2025-08-08T08:22:30Z
dc.date.available2025-08-08T08:22:30Z
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.citationDönmez, İ. K. (2022). Fıkıh Usulü Yazımında ve Öğretiminde Yanlış Bir Ezber ve Düşündürdükleri: Mefkud Örneği. İslam Araştırmaları Dergisi(47), 1-65. https://doi.org/10.26570/isad.1056197en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12723/3586
dc.description.abstractBu makalede, fıkıh usulü eserlerinde istishabın delil değeri incelenirken, “Hanefîler’e göre istishap mevcut hakların korunmasında (def‘i) geçerli bir delildir, fakat yeni hakların kazanılmasında (ispat) geçerli değildir; Şâfiîler’e göre ise her iki durumda geçerli bir delildir” şeklinde ifade edilen usul ihtilafının örneklendirilmesinde tekrar edilegelen bir yanlışlığa dikkat çekilerek bu durumun düşündürdükleri üzerinde durulmaktadır. Özellikle Hanefî usul eserleriyle yakın dönem fıkıh usulü ders kitaplarının birçoğunda ve bazı çağdaş bilimsel yayınlarda yaygın biçimde görülen bilgi şöyledir: Gerek Hanefîler’e gerekse Şâfiîler’e göre mefkudun malları -mefkudun öldüğü ortaya çıkmadan veya mahkemece ölümüne karar verilmeden önce- mirasçıları arasında bölüştürülmez (İstishap def‘ide hüccettir); fakat mefkudun bu durumu açıklık kazanıncaya kadar geçen süre içinde vefat eden yakınlarına mirasçı olup olamayacağı hususunda bu iki mezhep farklı görüşe sahiptir: Şâfiîler’e göre mirasçı olur (İstishap ispatta da hüccettir), Hanefîler’e göre mirasçı olamaz (İstishap ispatta hüccet değildir). Bu mezheplerin usul ve fürû kaynakları üzerinde yaptığımız incelemeler ise her iki mezhebin, belirtilen durumda mefkud “Mirasçı olur” veya “Mirasçı olamaz” şeklinde bir sonuca varmayıp, durumu açıklık kazanıncaya kadar miras payının koruma altına alınması noktasında birleştiğini ortaya koymuştur. Ayrıca Hanefî fürû eserlerinde yaygın biçimde yer alan, “Mefkud kendi hakları konusunda sağ, başkalarının hakları konusunda ölü hükmündedir” şeklindeki kalıp ifadenin ikinci önermesinin bu yanlış ezberin pekişmesine katkı sağlamış olabileceği üzerinde de durulmuştur.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul 29 Mayıs Üniversitesi - İSAM, TDV İslam Araştırmaları Merkezien_US
dc.identifier.doi10.26570/isad.1056197en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMefkuden_US
dc.subjectİstishapen_US
dc.subjectİspaten_US
dc.subjectMirasen_US
dc.subjectVarisen_US
dc.subjectMürisen_US
dc.subjectMiras engellerien_US
dc.titleİslam Hukuk Metodolojisinin Yazılması ve Öğretilmesinde Sıkça Tekrarlanan Bir Yanılgı ve Anlamları: Mefkûd Örneği : Fıkıh Usulü Yazımında ve Öğretiminde Yanlış Bir Ezber ve Düşündürdükleri: Mefkud Örneğien_US
dc.title.alternativeAn Oft-Repeated Fallacy in Writing and Teaching Islamic Legal Methodology and Its Significations: The Case of Mafqūden_US
dc.typearticleen_US
dc.department29 Mayıs Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümüen_US
dc.institutionauthorDönmez, İbrahim Kafi
dc.identifier.volume47en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage65en_US
dc.relation.ispartofİslam Araştırmaları Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.authorscopusid58704466700en_US
dc.identifier.wosqualityQ3en_US
dc.identifier.scopus2-s2.0-85177420778en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster