dc.contributor.author | Dönmez, İbrahim Kâfi | |
dc.date.accessioned | 2025-08-08T08:22:30Z | |
dc.date.available | 2025-08-08T08:22:30Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.citation | Dönmez, İ. K. (2022). Fıkıh Usulü Yazımında ve Öğretiminde Yanlış Bir Ezber ve Düşündürdükleri: Mefkud Örneği. İslam Araştırmaları Dergisi(47), 1-65. https://doi.org/10.26570/isad.1056197 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12723/3586 | |
dc.description.abstract | Bu makalede, fıkıh usulü eserlerinde istishabın delil değeri incelenirken, “Hanefîler’e göre istishap mevcut hakların korunmasında (def‘i) geçerli bir delildir, fakat yeni hakların kazanılmasında (ispat) geçerli değildir; Şâfiîler’e göre ise her iki durumda geçerli bir delildir” şeklinde ifade edilen usul ihtilafının örneklendirilmesinde tekrar edilegelen bir yanlışlığa dikkat çekilerek bu durumun düşündürdükleri üzerinde durulmaktadır. Özellikle Hanefî usul eserleriyle yakın dönem fıkıh usulü ders kitaplarının birçoğunda ve bazı çağdaş bilimsel yayınlarda yaygın biçimde görülen bilgi şöyledir: Gerek Hanefîler’e gerekse Şâfiîler’e göre mefkudun malları -mefkudun öldüğü ortaya çıkmadan veya mahkemece ölümüne karar verilmeden önce- mirasçıları arasında bölüştürülmez (İstishap def‘ide hüccettir); fakat mefkudun bu durumu açıklık kazanıncaya kadar geçen süre içinde vefat eden yakınlarına mirasçı olup olamayacağı hususunda bu iki mezhep farklı görüşe sahiptir: Şâfiîler’e göre mirasçı olur (İstishap ispatta da hüccettir), Hanefîler’e göre mirasçı olamaz (İstishap ispatta hüccet değildir). Bu mezheplerin usul ve fürû kaynakları üzerinde yaptığımız incelemeler ise her iki mezhebin, belirtilen durumda mefkud “Mirasçı olur” veya “Mirasçı olamaz” şeklinde bir sonuca varmayıp, durumu açıklık kazanıncaya kadar miras payının koruma altına alınması noktasında birleştiğini ortaya koymuştur. Ayrıca Hanefî fürû eserlerinde yaygın biçimde yer alan, “Mefkud kendi hakları konusunda sağ, başkalarının hakları konusunda ölü hükmündedir” şeklindeki kalıp ifadenin ikinci önermesinin bu yanlış ezberin pekişmesine katkı sağlamış olabileceği üzerinde de durulmuştur. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi - İSAM, TDV İslam Araştırmaları Merkezi | en_US |
dc.identifier.doi | 10.26570/isad.1056197 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Mefkud | en_US |
dc.subject | İstishap | en_US |
dc.subject | İspat | en_US |
dc.subject | Miras | en_US |
dc.subject | Varis | en_US |
dc.subject | Müris | en_US |
dc.subject | Miras engelleri | en_US |
dc.title | İslam Hukuk Metodolojisinin Yazılması ve Öğretilmesinde Sıkça Tekrarlanan Bir Yanılgı ve Anlamları: Mefkûd Örneği : Fıkıh Usulü Yazımında ve Öğretiminde Yanlış Bir Ezber ve Düşündürdükleri: Mefkud Örneği | en_US |
dc.title.alternative | An Oft-Repeated Fallacy in Writing and Teaching Islamic Legal Methodology and Its Significations: The Case of Mafqūd | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.department | 29 Mayıs Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü | en_US |
dc.institutionauthor | Dönmez, İbrahim Kafi | |
dc.identifier.volume | 47 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 65 | en_US |
dc.relation.ispartof | İslam Araştırmaları Dergisi | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.authorscopusid | 58704466700 | en_US |
dc.identifier.wosquality | Q3 | en_US |
dc.identifier.scopus | 2-s2.0-85177420778 | en_US |