Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorVarlık, Selami
dc.date.accessioned2025-08-12T13:34:14Z
dc.date.available2025-08-12T13:34:14Z
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.citationVARLIK, S. (2024). Heidegger ve İslam Düşüncesi: Kaygının Hristiyan Kökeni ve Tecrübe-Akıl Farkı. Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi , (21), 150 - 171. doi.org/10.55256/temasa.1457687en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12723/3620
dc.description.abstractHeidegger’in felsefesi ile İslam düşüncesinin çeşitli figürleri arasında çok sayıda karşılaştırma yapılmıştır. Bu ilginin temel nedenlerinden biri, onun modern egemen özneye yönelik eleştirisidir. Heidegger modernitenin kesin öznesine, güvensiz ve kaygı (Sorge) sahibi Dasein fikriyle karşı çıkar. Bu kaygının temeli ise Hristiyanlığın kökensel tecrübesine, özellikle de Pavlus, Augustinus ve Luther’de bulduğumuz aslî günah ve çarmıh olgularına dayanır. Çalışmamızın amacı, İslam düşüncesi açısından Heidegger’in bu dini önkabullerine ilişkin biri içeriksel diğeri şekilsel iki sorunu incelemektir. İlk olarak, önkabullerin içeriği açısından kaygı, insanı hakikati tanımaya ve bu dünyada belirli bir huzur kazanmaya yatkın kılan fıtrat kavramına kökten karşıttır. Lakin, kanaatimizce Hristiyan tecrübe Heidegger’in sadece önkabullerinin içeriğini değil, aynı zamanda biçimsel düzeyde felsefenin her zaman önkabullerle başladığı fikrini de etkilemiştir. Böylece, ikinci olarak, Heidegger’in akıl aleyhine olgusal yaşamın birincilliğine yaptığı vurgu, Kur’an’ın akla verdiği öncelikten farklılaşır. Heidegger için yorumlama daima bir önanlamayla başlar zira kaygı dünyanın birincil tecrübesini oluşturur. Böylece, akıl bir tarafta aslî günahla engellendiği için bir tahakküm aracı iken, diğer tarafta hakikatin tanınmasında merkezi bir rol oynar. Ayrıca bu sorunlar, Hristiyan inancına çok şey borçlu olan Kıta felsefesinin önemli bir kısmını ilgilendirir. Bu çalışmayla amacımız, Heidegger ve İslam düşüncesi arasındaki yakınlaşmayı eleştirmekten ziyade, kesin ve sağlam temellere dayanması gerektiğini savunmaktır.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.identifier.doi10.55256/temasa.1457687en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectHeideggeren_US
dc.subjectAkılen_US
dc.subjectKaygıen_US
dc.subjectTecrübeen_US
dc.subjectFıtraten_US
dc.subjectİslam Düşüncesien_US
dc.titleHeidegger ve İslam Düşüncesi: Kaygının Hristiyan Kökeni ve Tecrübe-Akıl Farkıen_US
dc.title.alternativeHeidegger and Islamic Thought: Christian Origin of Sorge and Experience-Reason Differenceen_US
dc.typearticleen_US
dc.department29 Mayıs Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Felsefe Bölümüen_US
dc.authoridhttps://orcid.org/0000-0002-7160-9281en_US
dc.institutionauthorVarlık, Selami
dc.identifier.issue21en_US
dc.identifier.startpage150en_US
dc.identifier.endpage171en_US
dc.relation.ispartofTemaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster