Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorEbubekir, Müncid
dc.date.accessioned2025-08-13T07:47:29Z
dc.date.available2025-08-13T07:47:29Z
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.citationAHMMAD, M. (2024). المحكم والمتشابه، قراءة تحليلية للمفهوم وآثاره. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11(2),1092-1111. doi.org/10.51702/esoguifd.1469288en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12723/3624
dc.description.abstractMüteşabih konusu alimler arasında birçok tartışmaya neden olmuştur. Müteşabihin tarifi, müteşabih ayetlerin tespiti, müteşabih kısmın kapsamı ve müteşabih ayetlerin anlaşılması söz konusu tartışmanın uzandığı konulardır. Bu tartışmalardan en önemlisi müteşabih ayetlerin anlaşılıp anlaşılamayacağı meselesidir. Şâtıbî ve Suyûtî gibi mütekaddim ve Reşid Rıza gibi müteahhir alimlerin belirttiğine göre selef alimlerin çoğu müteşabih ayetlerin anlaşılmasının mümkün olmadığı kanaatini paylaşmaktadır. Geriye kalan kesim müteşabihlerin manasının bilinebileceğini ifade etmektedir. Ancak ikinci kesim müteşabihi manası bilinemeyen konularla bağlantılı ele almışlardır. Bu tartışmaların altında yatan temel sebep müteşabih kavramının geçtiği ayetin anlamıyla ilgili ortaya çıkan farklı görüşlerdir. Söz konusu ayet Âl-i İmrân suresinin 7. ayetidir. Bu ayette Kur'ân'da bulunan ayetleri muhkem ve müteşabih olmak üzere iki kısma ayrılmaktadır. Söz konusu ayette geçen muhkem, müteşabih, ümmü'l-kitap ve tevil kelimeleri ayetin anlaşılmasında merkezi rol oynamaktadır. Özellikle tevil kelimesinin mefhumu diğer kelimelerin de farklı şekilde anlaşılmasına neden olmaktadır. Klasik dönemde tevil mefhumu ile ilgili iki farklı görüş ortaya çıkmıştır. Birinci görüşe göre tevil kelimesi tefsir ile eş anlamlı olarak kabul edilmiştir. İkinci görüş ise tefsir ve tevil kelimelerini eş anlamlı kabul etmeyerek iki kelimenin çerçevesinin farklı olduğunu dile getirmiştir. Buna göre tefsir belirtilen mananın Allah'ın muradı olduğuna şahitlik etmektir. Bundan dolayı tefsirde ihtimaller yoktur. Tevilin mefhumunda tefsirde olduğu gibi bir kat’îlik yoktur. Bilakis tevilde ihtimaller söz konusudur. Tevil kelimesi Kur'ân'da 15 ayette 17 kere geçmektedir. Bu ayetler incelendiğinde söz konusu kelime iki mana ifade etmektedir. Araf suresinin 52. ayetinde kullanıldığı gibi haberî cümle olduğunda tevil kelimesi olayın gerçekleşmesini ifade eder. Nisa suresinin 59. Ayetinde kullanıldığı gibi inşaî cümle olduğunda aynı kelime emrin yerine getirilmesini ifade eder. Tevil kelimesinin kullanıldığı bu bağlamlar dışında anlaşılması muhkem ve müteşabihin tespitinde hatalara neden olmuştur. Müteşabih ayetlerin kapsamına Allah hakkında haber veren ayetler, surelerin başında yer alan hurûf-ı mukattaa, kıyamet gibi gaybi olaylardan bahseden ayetler dahil edilmiştir. Bu çerçevede âlimlerin müteşabih alanı, anlaşılması mümkün olmayan gaybi konulara hasrettikleri söylenebilir. Böylece müteşabih, hakkında konuşulması mümkün olmayan bir alan haline gelmiştir. Sonraki süreçte müteşabih ayetler mezheplerin elinde bir silaha dönüşmüş, mezhepler bu tür ayetleri kendi anlayışlarına uygun bir şekilde kullanmışlardır. Bu minvalde mezhebin görüşlerine uygun ayetler muhkem, mezhebin görüşlerine aykırı olan ayetler ise müteşabih kabul edilmiştir. Bu durumun sebebi, muhkem ve müteşabih kavramlarının farklı şekillerde tanımlanmasıdır. Muhkem ve müteşabihin bu şekilde net olarak tarif ve tespit edilmemesi ayetlerin yanlış şekillerde tevil edilmesine kapı açmıştır. Bu çalışmanın sonuçlarından biri gaybi konuların çoğunun müteşabih kapsamına girmemesidir. Daha çok şeri hükümlerin belirtildiği ayetler müteşabih kapsama girmektedir. Çünkü ahkâmla ilgili konularda yeni durumlara binaen yeni hükümler ortaya çıkmaktadır. Çalışmada ulaşılan diğer bir sonuç da müteşabih ayetlerin anlaşılması ve kapsamının kişilerin anlayışına göre değişmesidir. Bundan dolayı alimlerin müteşabih olan ayetleri terk etmek yerine bu ayetler üzerinde akıl yürütmesi gerekir. Alimler söz konusu müteşabih alanda akıl yürütürken dinin sabiteleriyle çelişmeyecek bir şekilde yaşadığı dönemin ihtiyaçlarını gözetmelidir.en_US
dc.language.isoaraen_US
dc.identifier.doi10.51702/esoguifd.1469288en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTarihselliken_US
dc.subjectEğriliken_US
dc.subjectTefsiren_US
dc.subjectMuhkemen_US
dc.subjectMüteşâbihen_US
dc.titleالمحكم والمتشابه، قراءة تحليلية للمفهوم وآثارهen_US
dc.title.alternativeMuhkem ve Müteşâbih: Mefhum ve Etkileri Üzerine Tahlili Bir Okumaen_US
dc.title.alternativeMuhkem and Müteshabih: An Analysis of the Concept and Its Effectsen_US
dc.typearticleen_US
dc.department29 Mayıs Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümüen_US
dc.authoridhttps://orcid.org/0000-0002-4950-909Xen_US
dc.institutionauthorEbubekir, Müncid
dc.identifier.volume11en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage1092en_US
dc.identifier.endpage1111en_US
dc.relation.ispartofEskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster