Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorTurgut, Vedat
dc.date.accessioned2025-08-21T12:18:18Z
dc.date.available2025-08-21T12:18:18Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.citationTurgut, V. (2021). Renklerin Efendileri: XIII. Yüzyıl Anadolusu’nun Tasavvuf Dünyasına Prosopografik Bir Yaklaşım. Osmanlı Araştırmaları, 57(57), 35-80. https://doi.org/10.18589/oa.959736en_US
dc.identifier.issn0255-0636
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12723/3704
dc.description.abstractXIII. yüzyıl Anadolusu’nun içinde bulunduğu siyasî, toplumsal ve dinî yapı- sının kaotik bir özellik gösterdiği muhakkaktır. Bu kaotik ortamın müsebbibi olan Moğolların önünden Anadolu’ya gelen kalabalık Türkmen topluluğunun ve özellikle bunların başındaki Osmanlıların atalarının, sonradan Müslüman olmuş putperest/ şamanist oldukları yönündeki iddiaların esintilerini, “heterodoksî” tezinde bulmak mümkündür. Bu iddia, burada Osmanlı Devleti’nin tuttuğu resmî kayıtlar, “akâid” okumaları ve târikat geleneği içinde yer alan bilgilerle sınanmıştır. Vakıf sistemi çer- çevesinde büyüyen Osmanlı Devleti’nin tuttuğu resmî kayıtların, yazılı belgeler ve güvenilir kişilerin rivâyetlerine dayandıkları bilinir. Bu çalışma, XIII. yüzyıl Anado- lusu’ndaki siyasal, toplumsal ve dinî hayatına yön veren Ahi Evren Mahmud, Mu- hiyiddin İbn Arabî, Mahmud Hayrânî, Hacı Bektaş Velî, Cemalüddin Musa, Baba İlyas, Şeyh Ede-Balı ve Yunus Emre gibi önemli şahsiyetlerin; Abdülkadir-i Geylânî, Ahmed er-Rıfâî, Ebu’l-Vefa Bağdadî, Ahmed Yesevî, Kutbüddin Haydar, Evhadüddin Kirmanî, Şühabüddin Sühreverdî gibi XII. yüzyıl ile XIII. yüzyılın hemen başla- rındaki tasavvuf dünyasının ileri gelen şahsiyetleri ile sıhriyetlerini ele almaktadır. Çalışmanın çıkış noktasını, Orhan Gazi ile Geyikli Baba arasında geçtiği belirtilen menkîbenin Aşıkpaşazâde ve Neşrî’ye ait bazı versiyonlardaki “Seyyid Elvan” ibaresi teşkil eder. Bu bağlamda Osmanlıların atalarının yukarıda isimleri geçen tasavvuf liderleriyle olan irtibatları ve Bayezid-i Bistamî ile Veysel Karanî’ye olan bağlılıkları gösterilmeye çalışılmıştır. Onların Peygamberin hırkasına vâris olan Veysel Karanî ve onun takipçisi durumundaki Bistamî ile ilgileri, peygamberi görmeden davasına gönülden sahip çıkmalarını örnek almalarından dolayıdır. Horasan Okulu, üveysî bir aşkı temsil ederken, bu okula bağlı mutasavvıfları kendilerine lider edinen Türkler, Matûridî akaidine ve Hanefî mezebine göre yetiştirilmişlerdien_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul 29 Mayıs Üniversitesi & İSAMen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectGeylânîen_US
dc.subjectRıfâien_US
dc.subjectVefâîen_US
dc.subjectKalenderîen_US
dc.subjectBayezidîen_US
dc.subjectDede Karkınen_US
dc.subjectAhi Evrenen_US
dc.subjectMahmud Hayranîen_US
dc.subjectMevlana, Ertuğrul Gazien_US
dc.titleRenklerin Efendileri: XIII. Yüzyıl Anadolusu’nun Tasavvuf Dünyasına Prosopografik Bir Yaklaşımen_US
dc.title.alternativeThe Lords of Colours: A Prosopographic Approach to the Sufi World of 13th Century Anatoliaen_US
dc.typearticleen_US
dc.departmentDiğeren_US
dc.identifier.issue57en_US
dc.identifier.startpage35en_US
dc.identifier.endpage80en_US
dc.relation.ispartofOsmanlı Araştırmalarıen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US
dc.identifier.wosqualityQ2en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster