Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorDığıroğlu, Filiz
dc.date.accessioned2025-08-21T13:28:11Z
dc.date.available2025-08-21T13:28:11Z
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.citationDığıroğlu, F. (2020). Osmanlı Matbuatında Acemler: Şirket-i Sahafiye-i İraniye. Osmanlı Araştırmaları, 56(56), 225-258. https://doi.org/10.18589/oa.862793en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12723/3718
dc.description.abstractXIX. yüzyılın ikinci yarısında Osmanlı’da matbaacılığın yaygınlaşması ile birlikte özel matbaaların sayısı hızla artmış ve Osmanlı matbuat piyasasında birçok aktör devreye girmiştir. Bu aktörler içerisinde ‘Acem basmacılar/kitapçılar’ da denen İranlı müteşebbis- lerin önemi inkar edilemez bir gerçekliktir. Acem kitapçıların da içinde bulunduğu Os- manlı matbuat piyasasında bazı matbaacı ve kitapçılar güçlerini birleştirerek şirketleşmeye gitmiştir. Bu makaleye konu olan Şirket-i Sahafiye-i İraniye, Osmanlı yayıncılık tarihinde söz konusu şirketlere öncülük etmesi ve İstanbul’da yaşayan İranlı/Acem matbaacı/sahaf esnafı tarafından kurulması bakımından diğerlerinden ayrılmaktadır. İstanbul’da faaliyet gösteren Acem/İranî matbaacıların daha ucuz neşriyat yapmak amacıyla bir araya gele- rek kurdukları Şirket-i Sahafiye-i İraniye, Osmanlı matbuatında yaklaşık çeyrek asırlık bir döneme damgasını vurmuştur. Bu makale, şu ana kadar hakkında müstakil bir çalış- ma yapılmamış olan Şirket-i Sahafiye-i İraniye’nin kuruluşu, kurucuların ve ortakların kimlikleri ile meslekleri, matbaanın yeri, kitap satış noktaları, şirketin faaliyetleri, ne tür eserler bastığı, yayın politikası, okur profili gibi noktaları ve şirketin Osmanlı resmi ma- kamları ile ilişkilerini aydınlatmayı amaçlamaktadır. Osmanlı yayıncılığının gözle görülür bir ivme kazandığı II. Abdülhamid devrinde, Şirket-i Sahafiye-i İraniye’nin dönemin ‘san- sür’ mekanizmalarıyla ilişkilerine özellikle değinilmiştir. Ayrıca şirket kurucularının ‘Acem’ kimliğinin yayın politikasında bir izdüşümü olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul 29 Mayıs Üniversitesi & İSAMen_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18589/oa.862793en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOsmanlıen_US
dc.subjectAcem/İranlıen_US
dc.subjectMatbaa, Şirket-i Sahafiyeen_US
dc.subjectKitapçıen_US
dc.titleOsmanlı Matbuatında Acemler: Şirket-i Sahafiye-i İraniyeen_US
dc.title.alternative‘Ajams in Ottoman Printing: Iranian Book Company (Şirket-i Sahafiye-i İraniye)en_US
dc.typearticleen_US
dc.departmentDiğeren_US
dc.authoridhttps://orcid.org/0000-0001-9319-8340en_US
dc.identifier.issue56en_US
dc.identifier.startpage225en_US
dc.identifier.endpage258en_US
dc.relation.ispartofOsmanlı Araştırmalarıen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US
dc.identifier.wosqualityQ2en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster