Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorGörgün, Hilal
dc.date.accessioned2025-09-02T08:38:11Z
dc.date.available2025-09-02T08:38:11Z
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.citationGörgün, H. (2024). Bir Özanlatı/Benanlatısı Olarak Ahmed Cevdet Paşa’nın 40. Tezkire’si: Benanlatısı ve Tarihyazımında “Şimdiki Zaman Döngüsü”. Osmanlı Araştırmaları, 64(64), 377-410. https://doi.org/10.18589/oa.1597893en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12723/3777
dc.description.abstractOsmanlı devletinin 19. yüzyıldaki üst düzey memurlarından biri olan Ahmed Cevdet Paşa’nın üstlendiği mühim vazifeler arasında vakanüvislik de vardır. O sadece vakaları kaydetmekle iktifa etmemiş, ayrıca arkasında bir otobiyografi, yani bir benanlatısı/özanlatı da bırakmıştır. Cevdet Paşa vakanüvis olarak görev yaptığı sırada (1855-1865) ve sonrasında bizzat kendisinin de içinde bulunduğu olaylara dair hatırat niteliği taşıyan notlar tutmuştur. Daha sonra bu notları kendisinden sonraki vakanüvis Ahmed Lutfi Efendi’ye tezkireler şeklinde göndermiştir. Toplamda 40 Tezakir’in ilk 39’u büyük ölçüde önceki vakanüvisler ve olaylar, sonuncusu da kendi biyografisi hakkındadır. Dolayısıyla 40. Tezakir doğrudan benanlatıları kapsamında ele alınabilecek bir metindir. Burada kendi hayat hikâyesini anlatırken, aynı zamanda o dönemdeki eğitim hayatı, toplumsal ilişkiler, kurumsal yapı ve işleyişler hakkında da önemli bilgiler vermektedir. Her ne kadar bu metinde ve genel olarak Tezakir’de bazı konuları kendi perspektifinden anlatarak, farklı perspektiflerin dikkate alınmasını engellediği gibi eleştirilere maruz kalsa da bu eleştiriler bu metnin 19. yüzyıl Osmanlı toplum ve devlet düzeni hakkında vazgeçilemez bir kaynak olma hususiyetini ortadan kaldırmamaktadır. Çalışmanın son bölümünde “müellif-metin-okur” ilişkisini Cevdet Paşa’nın Tezakir’i örneğinde tarihyazımında “şimdiki zaman döngüsü” başlığı altında göstermeye çalıştık. Benanlatısı yazarları fail, meful veya şahit olarak dâhil oldukları hadiseler veya duygu dünyaları hakkında nasıl ve ne kadar “bilgi vereceklerini” genellikle kendileri tayin etmişlerdir. Yazarının şartlarında ortaya çıkan metinler, “okuyucu” ile buluştuktan sonra artık onların “şartlarında” anlaşılacaktır. Bu şekilde benanlatılarında “okurun şartlarının” belirleyici olduğu bir “zaman-yazar-metin-okur ilişkisi ortaya” çıkmakta ve bu her bir okuyucuyla kendisini yenilemektedir. Dolayısıyla Ahmed Cevdet Paşa’nın benanlatısı da farklı dönemlerdeki okurlarıyla buluştuktan sonra farklı bir şekilde yorumlanabilecek bir metindir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul 29 Mayıs Üniversitesi & İSAMen_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18589/oa.1597893en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBenanlatılarıen_US
dc.subjectHatıraten_US
dc.subjectOtobiyografien_US
dc.subjectAhmed Cevdet Paşaen_US
dc.subjectTezakiren_US
dc.titleBir Özanlatı/Benanlatısı Olarak Ahmed Cevdet Paşa’nın 40. Tezkire’si: Benanlatısı ve Tarihyazımında “Şimdiki Zaman Döngüsü”en_US
dc.title.alternativeAhmed Cevdet Pasha’s 40th Tezkire as a Self-Narrative: Ego-Document and “Present-Time Cycle” in Historiographyen_US
dc.typearticleen_US
dc.departmentDiğeren_US
dc.identifier.issue64en_US
dc.identifier.startpage377en_US
dc.identifier.endpage410en_US
dc.relation.ispartofOsmanlı Araştırmalarıen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US
dc.identifier.wosqualityQ2en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster