Learning to learn : translators' post-editing patterns and priming
Özet
Bu çalışma iki nöral makine çevirisi çıktısının değerlendirmesinde ön hazırlama etkisini ölçmeyi amaçlamaktadır. Bu nedenle, göreve dayalı öğrenme temelli ampirik bir deney düzeneği tasarlanmıştır. İlk bölümde çeviri yetkinlikleri detaylı bir şekilde irdelenmiş ve yetkinliklerin iş piyasası beklentileriyle ne derece örtüştüğü üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde bu yetkinliklerin metinsel izdüşümü olan kalite değerlendirmelerine yer verilmiştir. Üçüncü bölümde kalite değerlendirmesi sürecini etkileyen mesleki ve özel alan deneyimi, makine çevirisi sonrası kısmi ve tam düzeltme süreçlerindeki farklı beklentiler, uluslararası standartların belirttiği yetkinlikler irdelenmiştir. Dördüncü bölümde makine çevirisi kalite değerlendirmesi, makine çevirisi çıktısı düzeltme ve ikinci dil öğrenimi davranışları bağlamında ön-hazırlama etkisi tartışılmıştır. Beşinci bölümde deney öncesi anket ve kalite değerlendirmesi deneyinin istatistiki sonuçları açıklanmıştır. Deney sonuçları hipotezlerin bir kısmını doğrulamıştır. İki hipotezin istatiksel olarak doğrulanması ise daha fazla veri gerektirmektedir. Deney sonuçları ön-hazırlama etkisinin kısmen gözlemlendiğini göstermektedir. Bu gözlemlerde deneyimli grup ve az deneyimli grup arasında belirgin farklılıklar bulunmuştur. Elde edilen bu sonuçlara dayanarak yetkinliklere dair kuramsal çalışmalara ışık tutabilecek başka hipotezler üzerinde ileride çalışma yapılabileceği ifade edilmektedir.
-----
This study aims to measure the priming effect in the evaluation of two neural machine translation outputs. To this end, an empirical experimental setup based on task-based learning was designed. In the first part, theoretical studies on translation competences were examined in detail and the degree to the theoretical work on competences matched the labor market expectations is emphasized. In the second part, quality assessments, which are the textual projections of these competences, are analyzed. In the third part, professional and domain experience affecting the quality assessment process, different expectations in light and full post-editing processes and competences specified by international standards are examined. The fourth part explains the priming effect observed in the context of MT quality evaluation, post-editing and L2 learning behavior. The fifth part explains experimental setup including a pre-experiment questionnaire and the statistical results of the quality evaluation experiment. The results indicate that several hypotheses are confirmed. However, statistical verification of the two hypotheses requires further data. The experimental results show that the priming effect was partially observed. Significant differences were found between the experienced group and the less experienced group in the quality evaluation process. Based on these results, it is stated that future studies can be conducted on other hypotheses that can shed light on theoretical studies on competencies
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [6]


















