Eğitim kurumlarında öğrenci mentorluğuna ilişkin öğretmen görüşleri
Abstract
Son yıllarda, mentorluk uygulamaları farklı disiplinlerde gittikçe yaygınlaşmaktadır. Bu disiplinlerden biri de eğitimdir. Bu eksende makro düzeyde mentorluk, eğitim sistemine katkı sağlarken mikro düzeyde mentorluk, okulu bırakma oranlarının azaltılması, akademik başarı, kariyer yolculuklarında onlara destek ve bilhassa da öğrencilerin özel yaşantılarında karşılaştıkları herhangi bir soruna ve sağlıksız alışkanlıklara karşı korumaktadır. Bu bağlamda bu çalışmanın temel amacı, öğrenci mentorluğuna ilişkin öğretmen görüşlerini derinlemesine analiz etmektir. Bu amaçla bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen kullanılmış ve araştırma, yüz yüze görüşmeler ile gerçekleştirilmiştir. Fenomenolojik desende yapılan araştırmalarda, öğretmenlerin öğrenci mentorluğunu deneyimlemiş olması önemlidir. Dolayısıyla, bu deneyime sahip öğretmenlerin öğrenci mentorluğu sürecinde yaşadığı deneyimlerin derinlemesine ortaya çıkarılmasına odaklanılmıştır. Çalışmanın evrenini Marmara Bölgesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı meslek liselerinde çalışan öğretmenler oluşturmuştur. Katılımcıları seçmek için amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Farklı branşlardan seçilen 15 öğretmen araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmadan elde edilen veriler yazıya dökülmüştür ve ortaya çıkan temaları belirlemek için tematik analiz yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırma sonucunda beş tema ortaya çıkmıştır: Bunlar; tanımlama, öğrenci mentorunun rolü, öğrenci mentorunun kullandığı mentorluk türleri, öğrenci mentorunun kullandığı mentorluk stratejileri, öğrenci mentorluğu sürecinde karşılaşılan sorunlardır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.
-----
In recent years, mentoring approaches and practices have grown increasingly prevalent in several disciplines. Education is one of these fields. While macrolevel mentoring contributes to the education system; micro-level mentoring benefits students by lowering dropout rates, increasing their academic success, assisting them in their career journeys, and protecting them from any problems such as bad habits they encounter in their personal lives. In this context, this study's primary goal is to thoroughly examine teachers' perspectives on student mentoring. This research employed phenomenological design, one of the qualitative research approaches, and was conducted through face-to-face interviews. It is critical that teachers have had experience related to student mentorship in phenomenological studies. Therefore, this study focuses on disclosing teachers' opions who experience this phenomenon. The target population of the study consisted of teachers working in Vocational and Techincal High Schools affiliated to the Ministry of National Education in the Marmara Region. Purposive and the maximum variation sampling method were used to select the participants. The research study group consisted of 15 teachers chosen from different branches. The data obtained from the research were written down, and the thematic analysis method was utilized to discover the emerging themes. This research yielded five themes: definition, the function of the student mentor, the types of mentoring employed by the student mentor, mentoring strategies used by the student mentor, and difficulties experienced throughout the student mentoring process. Suggestions related to practice were made in accordance with the findings of the research.
Collections
- Tez Koleksiyonu [25]


















