Uygur öğrencilerin algıladıkları stres düzeyi, stresle başa çıkma tarzları ve spiritüel iyi oluş arasındaki ilişki
Özet
Göçmen bireylerin psikososyal uyum süreçleri, özellikle kültürel farklılıklar, dil bariyerleri ve sosyal izolasyon gibi faktörler nedeniyle akademik ve kişisel yaşamlarında zorluklar yaratmaktadır. Bu araştırma, Uygur üniversite öğrencilerinin spiritüel iyi oluş düzeyleri, algılanan stres düzeyleri ve stresle başa çıkma tarzları arasındaki ilişkileri incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında toplam 106 Uygur (69 Kız – 37 Erkek) üniversite öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Katılımcılar gönüllülük esasına dayalı olarak belirlenmiş ve veriler çevrimiçi bir platform olan Google Form aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, Algılanan Stres Ölçeği, Spiritüel İyi Oluş Ölçeği ve Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25 programı ile analiz edilmiştir. İkili gruplar için Bağımsız Gruplar t-Testi, üç veya daha fazla grup içeren değişkenler için Tek Yönlü ANOVA uygulanmıştır. Anne ve baba eğitim düzeyi gibi kategorik değişkenler için Kruskal-Wallis H Testi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson Korelasyon Analizi ile değerlendirilmiş ve bu ilişkilerin gücü ve yönü Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi ile incelenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre spiritüel iyi oluş üzerinde, yalnızca katılımcıların gelir durumunun anlamlı bir etkisi bulunmuş; diğer demografik değişkenler (cinsiyet, yaş, çalışma durumu, anne ve baba eğitim düzeyi, kardeş sayısı) anlamlı bir farklılık yaratmamıştır. Algılanan stres düzeyi ve stresle başa çıkma tarzları üzerinde, yalnızca yaş değişkeninin anlamlı bir etkisi tespit edilmiştir. Cinsiyet, çalışma durumu, anne ve baba eğitim düzeyi gibi demografik değişkenlerin spiritüel iyi oluş, algılanan stres ve stresle başa çıkma tarzları üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamıştır. Bu sonuçlar, literatürde yer alan çalışmalarla karşılaştırılarak tartışılmıştır. Özellikle, Uygur öğrencilerin sosyoekonomik durumlarının spiritüel iyi oluş üzerindeki etkileri ve yaş faktörünün stresle başa çıkma süreçlerini farklılaştırıcı rolü, azınlık gruplarına yönelik yapılan diğer araştırmalarla uyum göstermektedir. Çalışmanın bulgularına dayalı olarak, Uygur öğrencilerin manevi destek sistemlerini güçlendirme ve stresle başa çıkma stratejilerini geliştirme süreçlerine yönelik öneriler sunulmuştur.
-----
The psychosocial adaptation processes of migrant individuals, particularly due to factors such as cultural differences, language barriers, and social isolation, pose significant challenges in their academic and personal lives. This study aims to examine the relationships between the levels of spiritual well-being, perceived stress, and coping styles of Uyghur university students. The study was conducted during the 2023–2024 academic year with a total of 106 Uyghur university students (69 female and 37 male). A quantitative research method was employed, utilizing the relational survey model. Participants were selected based on voluntariness, and data were collected through an online platform, Google Forms. To gather data, the Personal Information Form, Perceived Stress Scale, Spiritual Well-Being Scale, and Coping Styles Scale were used. The collected data were analyzed using the SPSS 25 program. Independent-samples t-tests were conducted for binary groups, and one-way ANOVA was applied for variables involving three or more groups. The Kruskal-Wallis H test was used for categorical variables such as parental education levels. Relationships between variables were assessed using Pearson Correlation Analysis, and the strength and direction of these relationships were examined through Multiple Linear Regression Analysis. The findings of the study revealed that spiritual well-being was significantly influenced only by participants' income level, while other demographic variables (gender, age, employment status, parental education levels, number of siblings) showed no significant differences. Regarding perceived stress levels and coping styles, only the age variable was found to have a significant effect. Other demographic variables, including gender, employment status, and parental education levels, had no significant impact on spiritual well-being, perceived stress, or coping styles. These findings were discussed in light of the existing literature. Notably, the impact of socioeconomic status on spiritual well-being and the role of age in differentiating stress-coping processes among Uyghur students align with findings from other studies focusing on minority groups. Based on the findings, recommendations were provided to strengthen the spiritual support systems of Uyghur students and to enhance their strategies for coping with stress.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [25]


















