Orta çocuklukta bilinçli farkındalık gelişiminin bilinçli farkında ebeveynlik ve çocuğun sosyo-duygusal ve sosyo-bilişsel becerileri bağlamında incelenmesi
Abstract
Çalışmanın amacı, orta çocukluk döneminde bilinçli farkındalık becerisinin gelişimini etkileyen sosyo-bilişsel, sosyo-duygusal ve çevresel faktörleri incelemektir. Bu bağlamda annenin bilinçli farkında ebeveynliği ile çocuğun bilinçli farkındalık becerisi arasındaki ilişki ele alınmıştır. Buna ek olarak annenin bilinçli farkında ebeveynliği ile çocuğun bilinçli farkındalık becerisi arasında kurulması beklenen ilişkiye çocuğun duygu bilgisi (duygu tanıma, anlama ve ifade etme), duygusal kontrol-ketleme (duygu düzenleme ve duygusal ketleme) ve zihin kuramı becerilerinin aracı rolü incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi, 8-11 yaş aralığında toplam 78 çocuk (nkız = 39, nerkek = 39) ve annelerinden oluşmaktadır. Çalışmanın veri toplama sürecinde annelere, ailenin temel bilgilerini içeren Demografik Bilgi Formu, annenin bilinçli farkında ebeveynlik düzeyini tespit etmek üzere Kişilerarası Bilinçli Farkındalık-Ebeveynlik Ölçeği ve çocuğun duygu düzenleme becerisini değerlendirmek üzere Duygusal Becerilerin Değerlendirilmesi Testi uygulanmıştır. Bunun yanı sıra çocukların bilinçli farkındalık becerilerini ölçmek için Çocuklar İçin Bilinçli Farkındalık Ölçeği, duygu tanıma becerilerini değerlendirmek için Kusche Duygu Envanteri ve Duygusal Becerilerin Değerlendirilmesi Testi, duygusal ketleme becerisini incelemek için Emosyonel Stroop Testi ve son olarak zihin kuramı becerisini değerlendirmek için "Çikolata" zihin kuramı hikayesi kullanılmıştır. Çalışmanın veri toplama süreci pandemi koşulları sebebiyle çevrimiçi ortamda gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın korelasyon analizi sonuçlarına göre çocukta bilinçli farkındalık becerisi, Duyguların Değerlendirilmesi Testi duygu anlama alt boyutu ve duygusal ketleme becerisi ile pozitif yönde ilişki göstermiştir. Bununla beraber annenin bilinçli farkında ebeveynliği, çocuğun Kusche Duygu Envanteri ile değerlendirilen duygu tanıma, duygu düzenleme ve zihin kuramı becerileri ile pozitif yönde ilişkiye sahiptir. Bu ilişkiler bağlamında gerçekleştirilen Hiyerarşik Regresyon Analizi sonuçlarına göre çocuğun Duyguların Değerlendirilmesi Testi duygu anlama alt boyutu sonuçları ve duygusal ketleme becerisi, çocuğun bilinçli farkındalık becerisini yordamaktadır. Son olarak annenin eğitim düzeyinin çocuğun Kursche Duygu Envanteri ile değerlendirilen duygu tanıma ve duygu düzenleme becerilerini yordadığı görülmüştür. Bilinçli farkında ebeveynlik yalnızca çocuğun duygu düzenleme becerisini yordamaktadır.
-----
The aim of the study is to examine the socio-cognitive, socio-emotional and environmental factors that affect the development of mindfulness skills in middle childhood. In this context, the relationship between mother's mindful parenting and child's mindfulness skills is discussed. In addition, it was investigated how the child's emotional knowledge (emotion recognition, understanding and expression), emotional control-inhibition (emotion regulation and emotional inhibition) and theory of mind skills would mediate the expected relationship between the mother's mindful parenting and the child's mindfulness skills. The sample of the study consists of 78 children (ngirl = 39, nboy = 39) in the 8-11 age range and their mothers. During the data collection process of the study, the Demographic Information Form, which includes the basic information of the family, the The Interpersonal Mindfulness in Parenting to determine the mother's mindful parenting level, and the Emotion Regulation Checklist to evaluate the child's emotion regulation skills were applied to the mothers. In addition, Mindful Attention Awareness Scale-Children to measure mindfulness skills, The Kusche Emotional Inventory and The Assesment of Children's Emotion Skills to evaluate emotion knowledge skills, Emotional Stroop Test to examine emotional inhibition skill, and finally a theory of mind story which named "Chocolate" is used to assess theory of mind skill. The data collection process of the study was carried out online due to pandemic conditions. According to the results of the correlation analysis of the study, the child's mindfulness skill showed a positive relationship with the The Assesment of Children's Emotion Skills Emotion Understanding sub-dimension and emotional inhibition skill. In addition, mother's mindful parenting has a positive relationship with the child's emotion recognition evaluated with the The Kusche Emotional Inventory, emotion regulation and theory of mind skills. According to the results of the Hierarchical Regression Analysis carried out in the context of these relationships, the results of the The Assesment of Children's Emotion Skills Emotion Understanding sub-dimension and emotional inhibition skills predict the child's mindfulness skills. Finally, it was seen that the education level of the mother predicted the emotion recognition assessed by the Kursche Emotion Inventory and emotion regulation skills of the child. Mindful parenting only predicts the child's ability to regulate emotion.
Collections
- Tez Koleksiyonu [17]


















