Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorSarmını, Mohammad Anas
dc.date.accessioned2020-10-01T08:00:32Z
dc.date.available2020-10-01T08:00:32Z
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.issn2651-5083
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12723/2818
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1178415
dc.description.abstractThis study sheds a light on one of the common issues between hadith (narration) and jurisprudence (fiqh) sciences, which is the method used by scholars to prevent the conflict between the textual evidence (religious texts). The books of jurisprudence principles (Usul al-fiqh) and narration principles (Usul al-hadith) mention the existence of two approaches of scholars regarding this issue: Muhaddith’s (narrator’s) and majority of principalist’s (Usuli’s) approach and Hanafi’s approach, and both can be traced back to their origins in the school of people of Ra’y (school of opinionists) and the school of people of hadith (school of narrationists). This paper assumes that the common method known to be used by Hanafis to resolve the conflict between texts by Naskh (Abrogation), Tarjih (Preponderance) and then Jam’ (Combining) is not the correct method expressed by the scholars of this school or the school of Ahl Alra’y (opinionists) since it is a dubious order controversing the principles of that school and the texts of the school founders. It also assumes that the correct order cannot be known without studying their school’s origins and order of evidence. Al-’Awnī addressed this issue as well, and he claimed that the Hanafis’ approach is consistent with the approach of Muhaddithin (narrationists) upon discrepancies where they do the opposite by starting with Jam’ (Combining), then Tarjih (Preponderance) if they could not resolve it, and finally Naskh (Abrogation) comes if any of the previous two approaches could not resolve these discrepancies. This study aims to critically analyse the study paper of al-’Awnī’ and explain (the agreements and the disagreements between the two studies), before presenting a method that fits the statements of the Hanafī scholars in resolving the discrepancies between texts. The study agrees with what al-’Awnī’ has stated aboutthe delaying the Naskh (Abrogation), but it disagrees with its statement that the Tarjih (Preponderance) succeed the Jam’ (Combining) by Hanafis. Therefore, the proposed order is Tarjih (Preponderance), Jam’ (Combining), and then Naskh (Abrogation), and this study explains the appropriate evidence to support this claim.en_US
dc.description.abstractBu araştırma, hadis ve fıkıh ilimleri arasında ortak meselelerden biri olan, ulemânın şer’i nasslar arasında meydana gelen teâruzu gidermede izledikleri yöntemi ele almaktadır. Hadis ve fıkıh usulü kitapları bu konuda iki usulün varlığından bahseder. Söz konusu iki yöntem; muhaddisler ile cumhur fukahânın takip ettiği usûl ile Hanefîlerin izlediği yöntemdir. Bununla beraber mezkûr yöntem farklılığını ehl-i hadîs ve ehl-i re’y medreselerinin usullerine dayandırmak mümkündür.Çalışmada öne sürülen iddia; nasslar arasında teâruzu giderme hususunda Hanefî mezhebinde kullanılan yaygın usûlün, sırasıyla nesih, tercih ve cem‘ olduğu görüşünün, ehl-i re’y medresesinin usûlünü yansıtmadığıdır. Bununla birlikte söz konusu sıralama bir takım problemler içermekte olup, mezhebin usulüne muhalefet etmekte ve bizâtihî mezhep kurucularının görüşleri ile de çelişmektedir. Mezkûr konu Dr. Şerif Hâtim el-Avnî tarafından da çalışılmış ve teâruz halinde Hanefî usulünün, Mohamad Anas Sarmini* رفع التعارض بين النصوص بالجمع والترجيح، بين أهل الحديث وأهل الرأيدراسة تأصيلية نقديةEhl-i Hadis ve Ehl-i Re’y’e Göre Naslar Arasındaki Teâruzun Giderilmesinde Cem‘ ve Tercîh Yöntemleri: Temellendirici ve Eleştirel Bir YaklaşımResolving Conflict Between the Texts Using Tarjih and Jam‘ Methodology of Ahl Al-Ra’y and Ahl Al-Hadith: An Analytical and Critical Study hadisçilerle mutâbakât sağladığı yani öncelikle nasslar arasında cem‘ imkânının araştırılıp, mümkün olmaması halinde sırasıyla tercih ve nesh yöntemlerinin takip edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırmada ise Dr. Şerif Hâtim tarafından ortaya konulan sonuç irdelenerek, tahlil ve değerlendirilmelerde bulunulmuş olup, ittifak ve ihtilaf edilen noktalar belirlenmiş, ek olarak birtakım eleştiri ve itirazlara da yer verilmiştir. Ardından Hanefî mezhebi içerisinde dile getirilen görüşlere uygun olarak takip edilen yöntem ortaya koyulmuştur. Bu noktada Dr. Hâtim tarafından dile getirilen neshin öncelikli olmadığı görüşü kabul edilirken, tercihin cem‘e öncelendiği fikri ise benimsenmemektedir. Araştırma, bahsi geçen iddiayı destekleyen birçok delilli de ihtiva eder.en_US
dc.description.abstractTelif hakları gereğince yayın erişime kapalıdır. Yayın yayıncı tarafından erişime açık ise bağlantılar kısmından ulaşılabilmektedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherİstanbul Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessen_US
dc.titleResolving Conflict Between the Texts Using Tarjih and Jam‘ Methodology of Ahl Al-Ra’y and Ahl Al-Hadith: An Analytical and Critical Studyen_US
dc.title.alternativeرفع التعارض بين النصوص بالجمع والترجيح، بين أهل الحديث وأهل الرأيدراسة تأصيلية نقديةen_US
dc.title.alternativeEhl-i Hadis ve Ehl-i Re‘y’e Göre Nasslar Arasındaki Teâruzun Giderilmesinde Cem‘ ve Tercîh Yöntemleri: Temellendirici ve Eleştirel Bir Yaklaşımen_US
dc.typearticleen_US
dc.department29 Mayıs Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümüen_US
dc.authorid0000-0002-6396-374Xen_US
dc.identifier.volume31en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage77en_US
dc.identifier.endpage98en_US
dc.relation.ispartofDarulfunun İlahiyat Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster