Rivayet İlimleri Bağlamında Osmanlı Tefsirindeki Farklı Yönelişler: Bursevî ve Gürânî Örneği
Özet
Tefsir ilmi, İslâmî ilimler ailesinde mühim bir yere sahiptir. Zira bu ilim, Kur'ân
Kerim'i anlamaya ve tevil etmeye yönelik bir disiplindir ve bu itibarla tefsir ilmi,
erken sayılan bir zaman diliminde ortaya çıkmıştır. Nitekim sahâbe ve tabiûn
döneminden bazı ayetler hakkında farklı rivayetler bize ulaşmıştır. Tefsir ilmi
metodu, diğer İslâmi ilimlerin metodu ile birlikte eş zamanlı olarak teşekkül
etmeye başlamıştır. Zaman gittikçe iki ana yöntemden bahsetmek mümkündür:
Birinci metot, Hz. Peygamber, sahâbe ve tabiûndan nakledilen rivayetlere önem
verirken, ikinci metot, dinin temellerine ve dil kurallarına dayanarak akıl
yürütmeye önem göstermiştir. Böylece büyük bir tefsir edebiyatı oluşmaya
başlamıştır. Birinci yaklaşımı esas alan tefsirlere rivayet ile tefsir, ikinci
yaklaşıma göre yazılan tefsirlere rey ile tefsir denilmektedir. Zaman içinde bu iki
metodu bir araya getirmek şekliyle yazılan bazı eserler vardır.
Tefsir eserleri, müelliflerinin ilmî kimliğini, arka planını ve içinde yazılan ilmî
ortamı yansıtmaktadır. Bunun yanında Zemahşerî, Beydâvî ve Ebüssuûd
Efendi’nin telif olduğu eserler gibi bazı özel tefsir eserlerinde, ilmî birikim
görünmektedir. Böylece söz konusu eserlerin, şöhret kazanarak tefsir sahasında
yazmak isteyenler için bir kaynak haline geldiğini söylememiz mümkündür. The science of Tafsir is a fundamental science within the family of Islamic
sciences, it is a science that originated for the understanding of the Noble Qur’an.
In this regard it is considered one of the early Islamic sciences that arose in the
time of the Companions and Successors. The Tafsir curriculum has formed in the
time of formation of the curricula of other Islamic sciences, and in that time two
types of curricula began to appear, the first method gives importance to the
transmitted narrations of the Messenger and the Companions, while the second
method attaches importance to the mind according to the rules of the language
during the interpretation processes. Thus, a big Tafsir corpus was formed. The
books of the first method are called tafsir by narration, while the second
methodology is called tafsir by opinion. Those books reflected the orientations
of their authors, the scientific milieu in which they received knowledge and the scientific accumulation was clearly reflected in the tafsir literature, so that some
books gained great fame and became a reference for everyone who specializes in
tafsir.
This study deals with the direction of "narration-based exegesis of the Qur'ān" in
the Ottoman era, through two Exegetes, Bursawī in his tafsir-work "Ruh al Bayān" and Mollā Kurānī, in his work "Ghayat al‐Amānī". The reason for choosing
these two Exegetes as a case study representing the Ottoman Quranic-exegesis,
is -beside their fame-, their expertise in the field of Hadīth-sciences. Telif hakları gereğince yayın erişime kapalıdır. Yayın yayıncı tarafından erişime açık ise bağlantılar kısmından ulaşılabilmektedir. ESCI, Ebsco, ATLA Religion Database, Index Islamicus, DOAJ