Helal Gıda ve Helal Turizm Sektörlerinin Eleştirel Bir Değerlendirmesi
Özet
Bu makalenin amacı, helal gıda sektörünün temel enstrümanı olan “helal gıda sertifikası” kavramının eleştirel bir değerlendirmesini ve helal turizm sektörünün İslami açıdan ontolojik bir analizini yapmaktır. Bu çalışmanın ilk kısmında helal gıdanın pratiğe bakan yönlerinden ziyade kavramsal bir analizi yapılarak “helal” kavramının gıda için kullanılmaya başlamasının nasıl bir metalaşmaya yol açabileceği ele alınacaktır. Ayrıca, kapitalist piyasa sistemi içerisinde sertifikalar aracılığıyla oluşturulacak bir standartlaşmanın nasıl sonuçlar doğurabileceğine değinilecektir. Çalışmanın ikinci kısmında ise diğer bir helal sektör olan helal turizm sektörü analiz edilerek -sebep ve sonuçları itibariyle- alternatif bir tecrübe sunmaktan ziyade, hali hazırda kapitalist sistem içerisinde faaliyet gösteren turizm sektörünün İslamileştirilerek İslam’a uygun olmayan öğelerinin çıkartılmasından ibaret olduğu savunulacaktır. Eğer turizm kavramını ontolojik açıdan analiz edecek olursak, bu kavramın ortaya çıkışını kapitalist sisteme borçlu olduğunu iddia edebiliriz. Bu sebeple, turizm kavramına dair her türlü İslamileştirme girişimi aslında kapitalist sistemin daha kapsayıcı şekilde işlemesine yaradığını öne sürebiliriz. Bu makalede analiz edildiği üzere, turizm gibi kavramları “helalleştirme” sürecini nihai hedef olarak görmek İslami prensipler üzerine kurulu bir toplum inşa etmekte yetersiz kalacaktır. Bunun yerine, bu girişimlerin mevcut sistem tarafından izin verilen yüzeysel bir çözüm olduğunun görülmesi ve İslami prensiplere göre inşa edilen ilişkiler ve kurumlar oluşturulmasına gayret edilmelidir. Telif hakları gereğince yayın erişime kapalıdır. Yayın yayıncı tarafından erişime açık ise bağlantılar kısmından ulaşılabilmektedir. 19.03.2021
Kaynak
Uluslararası İslam Ekonomisi ve Finansı Araştırmaları DergisiCilt
7Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijisef/issue/60808/883762https://hdl.handle.net/20.500.12723/3133
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [24]