Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorEkerim Akbulut, Müge
dc.contributor.authorYaşaroğlu, Elif Şevval
dc.date.accessioned2025-08-01T08:01:49Z
dc.date.available2025-08-01T08:01:49Z
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.citationEkerim Akbulut, M., & Yaşaroğlu, E. Ş. (2024). Hiyerarşi İçinde Zihin Okuma: Sosyal Statünün Zihin Kuramına Etkisi Duygu Durum ve Grup Üyeliğine Göre Değişir mi?. Türk Psikoloji Dergisi, 39(94), 81-100. https://doi.org/10.31828/turkpsikoloji.1479391en_US
dc.identifier.issn1300-4433
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12723/3541
dc.description.abstractYakın zamanlı çalışmalarda sosyal statünün zihin okumaya etkisinde bireysel ve bağlamsal faktörlerin düzenleyici rolü olabileceği gösterilmiş, bu faktörlerin derinlemesine incelenmesi gerektiği vurgulanmıştır. Mevcut çalışmada sosyal statünün zihin okumaya etkisini düzenleyebilecek olan duygu durum ve grup üyeliği değişkenleri incelenmiş, kişilerin anlık duygu durumlarının (olumlu/olumsuz) ve zihin durumunu anlamaya çalıştıkları kişinin grup üyeliğinin (içgrup-aynı sosyal statü/dışgrup-farklı sosyal statü) sosyal statünün zihin okumaya etkisindeki rolü araştırmıştır. Yüz on iki üniversite öğrencisi (Ortyaş= 20.34) rastgele düşük veya yüksek sosyal statü grubuna atanmış ve bu statü gruplarında hiyearşik olarak statülerinin gerektirdiği rolü oynamaları istenmiştir. Aynı zamanda katılımcılara rollerindeki performanslarına dair geribildirim verilerek mevcut duygu durumları olumlu veya olumsuz yönde değiştirilmiştir. Ardından katılımcılara kendilerine benzer (içgrup) veya farklı (dışgrup) sosyal statüdeki bireylerin bulunduğu hikayeler sunulmuş ve bu hikayelerdeki karakterlerin zihinlerini okumaları istenmiştir. Sonuçlar, duygu durumun zihin okuma üzerinde etkili olduğunu göstermiş, olumlu duygu durumdaki katılımcılar olumsuz duygu durumdakilerden daha yüksek zihin okuma puanı almıştır. Sosyal statü veya grup üyeliğinin ana etkileri bulunmazken, basit etki analizlerinde düşük sosyal statüye atanan katılımcılar arasında olumlu duygu durumdakilerin yüksek sosyal statülü (dışgrup) kişilerin zihnini olumsuz duygu durumdakilerden daha iyi okuduğu görülmüştür. Benzer bulguya yüksek sosyal statüye atanan katılımcılar arasında rastlanmamış, bu katılımcılar hem kendileri gibi yüksek sosyal statülü (içgrup) hem de düşük sosyal statülü (dışgrup) kişilerin zihinlerini olumlu ve olumsuz duygu durumda benzer şekilde okumuşlardır. Bu sonuçlar düşük sosyal statüdeki bireylerin zihin okuma performanslarının duygu durumlarından ve zihnini okuyacakları kişinin kimliğinden (içgrup-dışgrup) etkilenebildiğini göstermekte, yüksek sosyal statüdekilerin ise bu etkilerden korunduklarına işaret etmektedir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherTürk Psikologlar Derneğien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectZihin kuramıen_US
dc.subjectDuygu durumen_US
dc.subjectZihin okumaen_US
dc.subjectSosyal statüen_US
dc.subjectGrup üyeliğien_US
dc.titleHiyerarşi İçinde Zihin Okuma: Sosyal Statünün Zihin Kuramına Etkisi Duygu Durum ve Grup Üyeliğine Göre Değişir mi?en_US
dc.title.alternativeMind-reading in Hiearchy: Does the Impact of Social Status on Theory of Mind Change Depending on Mood and Group Membership?en_US
dc.typearticleen_US
dc.department29 Mayıs Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümüen_US
dc.institutionauthorEkerim Akbulut, Müge
dc.identifier.volume39en_US
dc.identifier.issue94en_US
dc.identifier.startpage81en_US
dc.identifier.endpage100en_US
dc.relation.ispartofTürk Psikoloji Dergisien_US
dc.relation.tubitak122K071
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.authorwosidNAC-6234-2025en_US
dc.identifier.wosqualityQ4en_US
dc.identifier.wosWOS:001460642000005en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster