Creating Added Value from the Refugee Crisis, An Example from ARÖMER Projects
Citation
Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 64:2 (2023), 853-865Abstract
Türkiye, jeopolitik konumu nedeniyle birçok zorlukla karşı karşıya kalabilir. Kanaatimizce bu zorlukların başında, Türkiye'ye akın eden mülteci nüfus kitlelerinin en az zarar, en çok fayda ilkesiyle Türk toplumuna entegrasyonu gelmektedir. Bu toplum dostu entegrasyonun gerçekleşebilmesi için birçok sosyal sorumluluk projesinin hayata geçirilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda, İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi bünyesinde faaliyet gösteren 29 Mayıs Arapça Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi ARÖMER, Suriyeli mültecilerin ve nitelikli göçmenlerin Türkiye ekonomisine katkısını artırmak amacıyla iki ayrı sosyal sorumluluk projesi yürütmüştür. Bu projelerden ilki, Mayıs 2013 - Kasım 2016 tarihleri arasında dört kez uygulanan Arapça Öğretmenleri Türkiye'ye Geliyor (AHT) projesi, ikincisi ise 15 Ekim 2013 - 4 Nisan 2014 tarihleri arasında Siirt'te gerçekleştirilen Arap Kökenli Türklere Yönelik Arapça Kursları AKTAK projesidir. Bu yazımızda AKTAK projemize ışık tutmaya çalıştık. Bu proje, Türkiye'ye sığınan Suriyeli mülteciler arasında Arapçayı iyi öğretebilenleri tespit ederek, Arap kökenli Türk vatandaşlarına Arapça okuryazarlığı öğretmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. AKTAK projesi, nitelikli bir grup Suriyeli mülteciyi tüketici konumundan üretken bireylere dönüştürmenin yanı sıra, Arap kökenli Türklerin Arapça okuryazarlığı becerisine sahip olmalarını ve böylece ebeveynlerinden öğrendikleri Arapçayı sadece evde değil, iş hayatında da kullanarak ekonomik bir değer kazanmalarını da sağlamaktadır. Bu yazıda, koordinatörlüğünü yürüttüğümüz AKTAK projesinin amacını, eylem planını, aşamalarını, uygulanan eğitim programının ayrıntılarını, projenin katma değerini ve özgün yönlerini, projeye katılan kursiyerlerin profilini ve bu kursiyerlerin proje hakkındaki geri bildirimlerini ele aldık