dc.description.abstract | Klasik hadîs eserlerinde yer alan fiten, melâhim ve eşrâtu’s-sâ’a gibi başlıklar altında kıyamet alametleri olarak sunulan oldukça zengin bir rivayet örüntüsü vardır. Kahir ekseriyeti ezoterik anlatılardan oluşan bu rivayetler arasında kıyamet saati ile İstanbul’un fethi arasında da ilişki kurulmuştur. [Hadis rivayetlerinde “el-Kostantınıyye” kavramı geçmekte, ancak makalede güncel dildeki İstanbul ismini de kullandığımı hatırlatmak isterim.] Sözü edilen haberler arasında “İstanbul mutlaka fethedilecek, onu fetheden komutan ne büyük komutan, onu fetheden asker ne büyük asker” [2 Ahmed b. Hanbel, Ebū ‘Abdillāh Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybānī (ö. 241/856), Musnedu ‘Ahmed b. Hanbel, thk. Ahmed Ma‘bed ‘Abdulkerīm, I-XIV, Beyrūt 1432/2011, VIII, 254; Buhārī, Ebū ‘Abdillāh Muhammed b. İsmail b. İbrāhīm (ö. 256/870), Tahrīcu’l-Ehādīsi’l-Merfū‘ati’l-Musnede f ī Kitābi’t-Tārīhi’lKebīr, Riyād 1420/1999, s. 791; İbnu’l-Esīr, Ebū’l-Hasen ‘Alī b. Ebī’l-Kerem Muhammed b. Muhammed eş-Şeybānī el-Cezerī (ö. 630/1233), ‘Usdu’l-Gābe f ī Ma’rifeti’s-Sahābe, thk. ‘Alī Muhammed Mu‘avvıd, ‘Ādil Ahmed ‘Abdulmevcūd, I-VIII, 1415/1994, I, 389.] mealindeki rivayete de yer verilmiş, ancak bu rivayet muteber addedilen hadis eserlerinde yer almamaktadır. [İsrafil Balcı, “İstanbul’un Fethine İlişkin Hadis Rivayetlerine Farklı Bir Yaklaşım” Osmanlı İstanbulu II, Editörler: Feridun M. Emecen, Ali Akyıldız, Emrah Safa Gürkan, (II. Uluslararası Osmanlı İstanbulu Sempozyumu Bildirileri, 27- 29 Mayıs, İstanbul 2014, ss. 859-889).] | en_US |