İstanbul Sahafları
İstanbul Sahafları
Abstract
İstanbul’un fethini müteakip şehirde iskân edilen sanat ve ticaret
erbabının arasında sahafların olup olmadıklarını bilmiyoruz. Ancak
İslâmî bir geleneği oluşmayan ve buna parelel eğitim kurumları
teşekkül etmeyen bir şehirde kitap ticaretinin, sahaflık mesleğini ortaya
çıkaracak bir gelişme göstermesi, belli bir zaman almış olmalıdır.
Şehrin iskânının ilk dönemlerinde sahafların ne satacakları kitap ne
de bu kitaplara müşteri bulmaları kolay olmazdı. Bu yüzden İstanbul’daki
sahaflığın tarihi, şehrin imâr ve iskânıyla, ilmî müesseselerin
teşekkülüne paralel bir seyir izlemiştir.
Fetihten sonra Pantokrator Manastırının üst katındaki papaz
odalarında Zeyrek Medresesi kurulur ve daha sonra Ayasofya’da tedris
başlar.1 Semâniye Medreseleri kurulana kadar öğretimin kiliselerden
çevrilmiş câmi ve medreselerde sürdürüldüğü görülmektedir. İstanbul’un fethini müteakip şehirde iskân edilen sanat ve ticaret erbabının arasında sahafların olup olmadıklarını bilmiyoruz. Ancak İslâmî bir geleneği oluşmayan ve buna parelel eğitim kurumları teşekkül etmeyen bir şehirde kitap ticaretinin, sahaflık mesleğini ortaya çıkaracak bir gelişme göstermesi, belli bir zaman almış olmalıdır. Şehrin iskânının ilk dönemlerinde sahafların ne satacakları kitap ne de bu kitaplara müşteri bulmaları kolay olmazdı. Bu yüzden İstanbul’daki sahaflığın tarihi, şehrin imâr ve iskânıyla, ilmî müesseselerin teşekkülüne paralel bir seyir izlemiştir. Fetihten sonra Pantokrator Manastırının üst katındaki papaz odalarında Zeyrek Medresesi kurulur ve daha sonra Ayasofya’da tedris başlar.1 Semâniye Medreseleri kurulana kadar öğretimin kiliselerden çevrilmiş câmi ve medreselerde sürdürüldüğü görülmektedir.