Adorno'da Müzik ve Felsefe İlişkisi Sorunu
Özet
Adorno’nun estetik düşüncesi hem çağdaş felsefe hem de genel anlamda felsefe tarihinde önemli bir yere sahiptir. Felsefi düşüncesinin merkezinde eleştirel bir tavır benimseyen Adorno, estetik düşüncesinde de bu eleştirel tavrı toplum ile sanat arasında kurduğu bağdan yola çıkarak oluşturmuştur. Müzik ve felsefe ilişkisinde Adorno’nun yeri ise, hem estetik hem de genel olarak Batı felsefesi için önemli bir yere sahiptir. Bunu göstermek için çalışmamızın birinci kısmında Adorno’nun da bünyesinde olduğu fikirlerinin oluşumunda etkisi bulunan Frankfurt Okulu’nun sanat anlayışına değineceğiz. Bu kısımda aynı zamanda mimetik kuram ile Adorno’nun felsefesinde merkeze aldığı bir kavram olan toplum arasındaki ilişkisini farklı bakış açılarından ele alacağız. Çalışmamızın ikinci kısmında Adorno’nun estetik kuramının hangi fikirler üzerinden şekillendiğini incelemeye çalışacağız. Burada estetik değerlendirmedeki özne ve nesne ilişkisinin sanat yapıtları üzerinden değerlendirmesini ve bu düşüncenin Adorno ve Kant’ın estetik anlayışındaki özne-nesne değerlendirmeleri ile karşılaştırmasını yapacağız. Ardından ve son kısımda da, Adorno’nun müzik ile felsefe arasında kurduğu ilişkiyi yirminci yüzyıl bestecilerinden olan Arnold Schoenberg’in atonal müziğine göndermede bulunarak nasıl kurduğunu anlatmaya çalışacağız. Ayrıca bu ilişkinin estetikteki özne kavramının da bir kurtuluşa işaret etmesine ve nesneyi merkeze alan bir bakışa nasıl dönüşebileceğini inceleyeceğiz. İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Senatosunun 22.06.2020 tarihli ve 2020/14-5 sayılı Açık Bilim Politikası gereğince erişime açılmıştır.