Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Okul Öncesi Öğrencilerine İletişim Becerilerinin Öğretiminde Video İle Model Olma Yönteminin Etkililiği
Abstract
Otizm erken çocukluk döneminde, çocuğun sosyal ilişki kurma ve iletişim alanlarındaki güçlükleri ile
kendini gösteren ve gelişimin tüm alanlarını yaşam boyu etkileyebilen bir bozukluktur. Konuşma
konusunda çok fazla gecikme ve sıkıntı yaşayan otizmliler, etkili bir eğitim aldıklarında konuşmaya
başlayabilirler. Otizmli bireyler görsel uyaranları işitsel ve sosyal uyaranlara oranla daha çabuk
kavrarlar ve bu bireylere beceri öğretiminde işitsel uyaran yanında görsel uyaranları da içeren
yapılandırılmış öğretim programları önerilir. Video ile model olma yöntemi, bireyin öğrenmesi istenen
beceriyi bireye herhangi bir öğretim yapılmadan bir bilgisayar, televizyon, tablet veya telefon karşısına
oturtularak ve bireyin diğer bireyler tarafından kaydedilen videoyu izleyerek öğrenmesi olarak
tanımlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı Okul öncesi dönem otizmli öğrencilerde video ile model olma
yönteminin etkili olup olmayacağını belirlemektir. Bu çalışma tek denekli araştırma yöntemlerinden
çoklu başlama düzeyi deseni işe koşulmuştur. Çalışmaya Van İpekyolu İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne
bağlı bir devlet anaokuluna devam etmekte olan bir otizmli öğrenci dâhil edilmiştir. Çalışmada veri
toplamak amacıyla “Öğretmen ve Aile Görüşme Formları”, “Sözel İletişim Becerisi Öğretim Oturumu
Veri Kayıt Formu”, “Gözlemciler Arası Güvenirlik Formu”, “Uygulama Güvenirliği Formu” ve “Sosyal
Geçerlilik Formu” kullanılmıştır. Çalışmada video ile model olma yönteminin otizmli öğrencilerin
iletişim becerileri üzerinde olumlu etkileri olduğu sonucuna varılmıştır. Telif hakları gereğince yayın erişime kapalıdır. Yayın yayıncı tarafından erişime açık ise bağlantılar kısmından ulaşılabilmektedir.
Source
Engelsiz Bilişim 2019URI
https://hdl.handle.net/20.500.12723/2856https://www.researchgate.net/publication/338434401_ENGELSIZ_BILISIM_2019